امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
شناسه خبر: ۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
طلبه هنرمند مشهدی با بصرنیوز از خطوط سبز و قرمز هنر در حوزه می‌گوید

رونمایی از جدیدترین اثر طلبه هنرمند مشهدی به نام بیشین آه بمناسبت دهه فجر/اساس قرآن کریم هنر است/مجموعه ۱۵۰۰ قسمتی نداهای الهی،برای شبکه ۳ در دست تولید

ایمان همانند خرما است در کام هرکسی بنشیند شیرین جلوه می کند و این هنر است که دشمنان اهل بیت همگی معترفند که نسل این ها کلامشان دلنشین و رفتارشان دلپذیر است،در همین راستا یک مجموعه ی ۱۵۰۰ قسمتی به نام نداهای الهی برای شبکه ی ۳سیما در دست تولید است که در این مجموعه ادبيات ائمه ی اطهار را به تصویر کشیدیم به عنوان مثال مومن را مثال به مورچه و کوه و ... می زنند یعنی استفاده از ابزار هنر در قالب انتقال مفاهیم سنگین دینی برای مخاطبان، این که می گوید که طلبه را چه به هنر! من می گویم تمام مفاهیم دینی ما باید با یک قالب دل انگیز به مخاطب انتقال پیدا کند که این قالب دل انگیز یا در قالب بیان است ، یا مکتوب است و ... در حال حاضر این همه تاکید مقام معظم رهبری نسبت به فضای مجازی دارند و به صورت مکرر می گویند که فضای مجازی را در یابید منظور چیست؟ یعنی درک درستی از قالب فضای مجازی پیدا کنیم و با همان ابزار و هنر مفاهیم دینی و ... را با مخاطب به اشتراک بگذاریم و منتقل کنیم .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصرنیوز، ۱۰سال بیشتر ندارد که پایش به جلسات تلاوت قرآن استاد عرفانیان، حافظ کل قرآن، باز می‌شود. کلام شیوا و سخن شیرین استاد، او را پایبند محفل قرآن می‌کند. سال ۷۵ هم پای ثابت جلسات پرسش و پاسخ بچه‌های حوزوی در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد می‌شود. حوزه، دانشگاه، جامعه، تحول و… کم‌کم ذهنش را مملو از سوال‌های عمیق و بنیادی می‌کند. پس از کشمکش‌های درونی بسیار، سال ۷۷ وارد حوزه علمیه می‌شود و در کنارتحصیلات دانشگاهی از مباحث حوزه برای رشد و غنای فکری بیشتر در خودش بهره می‌گیرد. حالا سیدعلی پورحسینی، کارشناسی ارشد علوم‌تربیتی است، همراه با کوله‌باری از دانسته‌های حوزوی و مولف کتاب و تولیدات رسانه ای که کارگردانی پویانمایی «جنگ افسانه ها» از مهمترین آنهاست.

تولیدات گروه آموزشی-پژوهشی حجت‌الاسلام سیدعلی پورحسینی شامل موارد زیر است؛

آثار مکتوب:

-کتاب پنج جلدی «ترانه‌های موفرفری»؛ آموزش ۸۶ مهارت زندگی در قالب سروده‌های کودکانه

-کتاب ۲۴جلدی «حیوانات قرآنی»؛ بیان بیش از ۵۰ داستان قرآنی با استفاده از احادیث و روایات

-کتاب ۴۰جلدی «دایره‌المعارف پنجره»؛ توضیح معارف اسلامی از مسیر آموزش مسائل علمی – در دست چاپ

-کتاب ۵۰جلدی «باری با بابا با بوم با»؛ آموزش مفاهیم دینی از راه بیان ۹۳ داستان تخیلی- در دست چاپ

کتاب جهان بزرگ در درون توست، زیر سایه خدا، فاصله‌ها و رابطه‌ها و به هستی گوش جان بسپار؛ بررسی چهار محور خود، دیگران، خدا و جهان پیرامون

-انتشار بیش از ۴۰جلد کتاب ویژه مخاطب عام با موضوع مهارت‌های زندگی، تجزیه و تحلیل زندگی ائمه، مراحل زندگی و جهان پیرامون

آثار تصویری:

-کارگردانی ۱۷ اثر پویانمایی با نام‌های قطره‌های طلا، تجارت عقیده، دروغ مصلحتی، نیشکر و…

-تولید مجموعه پویانمایی ۴۵ قسمتی براساس کتاب حیوانات قرآنی

تولید عظیم‌ترین پروژه پویانمایی جهان اسلام با نام «از خانه تا بارگاه» درباره زندگی ائمه اطهار(ع)، پیامبران و اولیای الهی با ۱۱۰ شخصیت انیمیشنی که مرحله نخست آن ۱۶۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای است.

آثار صوتی:

-آلبوم صوتی «ترانه‌های کودکانه»؛ حاوی بیش از ۶۰ ترانه گروهی از کودکان

نرم‌افزار:

-نرم‌افزار «با والدینم و با فرزندم»؛ آموزش نحوه ارتباط‌گیری کودکان و نوجوانان با والدین و به عكس

-و ده‌ها محصول دیگر نظیر پازل، جورچین، بازی‌های آموزش الفبا، لوازم‌تحریر، اسباب‌بازی و…

رونمایی از جدیدترین اثر حجه الاسلام سید علی پورحسینی به نام بیشین آه  به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی-۱۳۹۵

این مجموعه پویانمایی در سه بخش تعریف شده که مرحله نخست شامل دوره رضا شاه، محمد رضا شاه و دوران بعد از انقلاب اسلامی است. شخصیت اول این مجموعه شخصی است به نام «آه» که برای رفع مشکلاتش به توانمندی دیگران به ویژه آمریکایی ها تکیه می کند؛ او در مرحله اول در کارها شکست می خورد و در ادامه با راهنمایی اطرافیان راهکارها را پیدا می کند و با تکیه به توانمندی خودش پیروز می شود. در بخشی از این مجموعه در قالب فانتزی و طنز، آسیب های سیاسی اجتماعی و اقتصادی دوران محمدرضا شاه به تصویر کشیده می شود، ضمن آنکه در فلش بک هایی به رخدادهای زمان رضا شاه نیز پرداخته می شود. در دوران حکومت اسلامی هم کسانی هستند که دلبستگی هایی به جامعه غربی و آمریکا دارند و با مشکلاتی مواجه می شوند از این رو در مرحله سوم مجموعه، به آسیب شناسی این موضوع در زمان کنونی خواهیم پرداخت. اما درباره نتیجه تولید این مجموعه پویانمایی باید عرض کنم: وقتی ما این مسائل را مطرح می کنیم کسانی که دل بسته نظام اسلامی هستند از تجربیات گذشته درس می گیرند تا در رفتارهای آینده روی نیروی داخلی سرمایه گذاری کنند، حتی کسانی که در جبهه ما نیستند مجذوب این کار خواهند شد چون نقد ما فراجناحی است و نسل یک دوره یا یک مقطع خاص را نقد نمی کنیم. نقد ما از جنس طنز تلخ نیست بلکه نقد منصفانه ای است که بتواند در قلب نوجوانان و جوانان که امید آینده کشور هستند، امید به وجود بیاورد. در مرحله آخر کار، تلاش می کنیم کارهایمان بر اساس موضوعات روز تولید و عرضه شود به صورتی که اگر صبح اتفاقی در ایران و جهان رخ داد، تا عصر همان روز یک پویانمایی کوتاه تولید و عرضه کنیم. هم اکنون به مناسبت دهه فجر ده قسمت آماده توزیع است که در صورت مناسب بودن بستر پخش به دست مخاطبان خواهیم رساند زیرا تولید این ده قسمت کاملا تمام شده است و الآن آماده عرضه است.

 

در ادامه گفتگوی حجه الاسلام سید علی پورحسینی با پایگاه خبری تحلیلی بصرنیوز را در مورد نقش هنر در حوزه علمیه پویا را می خوانید:

حجه الاسلام پورحسینی:اگر ما طلبه هستیم و میخواهیم گسترش مهارت اسلامی را برای جامعه به ارمغان بیاوریم بهترین و زیباترین کار پیام قرآنى است و پیام قرآن در بسترهای فرهنگی پایه گذاری شده ، قرآن ناب ترین وسیله برای گسترش این فرهنگ مهارت اسلامی است که حتی مبحث اختلاف فرقه های ادیانی را هم بوجود نمی آورد که فلانی اهل تسنن است یا شیعه معیار قرآن است و اساس قرآن کریم هنر است یعنی اگر فصاحت و بلاغت از قرآن برداشته شود یکی از اعجاز این معجزه را گرفته ایم ، همین بس که فعالیت دوستان طلبه و روحانی باید با عرصه های هنری همگام باشد تا انتقال مطالب به شیرینی صورت پذیرد، حالا این هنر میتواند در قالب هنر بیان زیبا که سنت قدیمی و هنر طلبگی ما است اتفاق بیفتد یا در قالب قلم و نوشتن و رسانه های مکتوب است و یا در قالب جلوه های بصری و دیداری است یا اجراهای زنده و فضای مجازی هم بسیار حائز اهمیت است و هنرمندی خاص خودش را دارد و مباحث را میتوان انتقال داد .
کارگردان پویانمایی جنگ افسانه ها افزود:ایمان همانند خرما است در کام هرکسی بنشیند شیرین جلوه می کند و این هنر است که دشمنان اهل بیت همگی معترفند که نسل این ها کلامشان دلنشین و رفتارشان دلپذیر است،در همین راستا یک مجموعه ی ۱۵۰۰ قسمتی به نام نداهای الهی برای شبکه ی ۳سیما در دست تولید است که در این مجموعه ادبيات ائمه ی اطهار را به تصویر کشیدیم به عنوان مثال مومن را مثال به مورچه و کوه و … می زنند یعنی استفاده از ابزار هنر در قالب انتقال مفاهیم سنگین دینی برای مخاطبان، این که می گوید که طلبه را چه به هنر! من می گویم تمام مفاهیم دینی ما باید با یک قالب دل انگیز به مخاطب انتقال پیدا کند که این قالب دل انگیز یا در قالب بیان است ، یا مکتوب است و … در حال حاضر این همه تاکید مقام معظم رهبری نسبت به فضای مجازی دارند و به صورت مکرر می گویند که فضای مجازی را در یابید منظور چیست؟ یعنی درک درستی از قالب فضای مجازی پیدا کنیم و با همان ابزار و هنر مفاهیم دینی و … را با مخاطب به اشتراک بگذاریم و منتقل کنیم .

هنرمند مشهدی در ادامه افزود: مهمترین مقوله و اهمیت برای ما پژوهش است ، این بسیار فاکتور مهمی می باشد ، چون تا بستر مناسبی پیدا نکنیم و پژوهش کامل و جامعی نسبت به یک موضوع نداشته باشیم هر چقدر هم که آن وادی هنری زیبا باشد ولی اگرچرخ محتوایی آن لنگ بزند به درد نمیخورد ، ما هنر را صرفا برای هنر نمی خواهیم بلکه به عنوان یک ابزار برای انتقال مفهوم پژوهش شده ی مد نظر می خواهیم ، و این مفهوم درست زمانی به درستی منتقل می شود که حرکت اولیه که پژوهش است به طور احسن صورت پذیرد. (در حاشیه عرض کنم که ما کارگردان خوبی مثل آقای میرباقری را داریم که مختارنامه را کار کرد ولی خیلی از قطعات کار شده را نمیتواند پخش کند چون خطوط قرمزی دارد که اگر رعایت نشود سانسور شده و پخش نمی شود و زحمت هنرمند روی زمین میخوابد علت آن هم این است که در بخشی پژوهش لازمه به طور صحیح و کامل صورت نگرفته )

پورحسینی افزود: به عنوان یک مثال مطرح میکنم : در محصولات غربی شخصیتی به نام بت من را داریم که به عنوان یک فرد عیاش و خوش گذران که بسیار ثروتمند است و در عین حال منجی هم هست حالا اگر بخواهیم در مقابل در معارف اسلامی و دینی یک شخصیتی را معرفی کنیم که قهرمان باشد منجی باشد و ثروتمند هم باشد چه کسی را میتوانیم معرفی کنیم ؟
لذا ما باید شخصی را معرفی کنیم که بتوانیم به بهترین شکل ممکن به عرصه ی تصویر بکشانیم خیلی ها در پاسخ سوال مطرح شده حضرت مهدی (عج)را پیشنهاد میدهند اما نظر بنده حضرت خضر نبی است که در مقابل انیمیشن بت من ارائه میکنم ایشان جز معدود پیامبرانی هستند که زنده اند ، حضرت خضر تک فرزند پادشاهی بودند یعنی ثروتمندترینه مردم بود اما این ثروت سبب عیاشی نشد سبب بندگی شد ، سوار شدن بر ابرها و دسترسی به منابع عظیم را دارد مثل ارتباط با سایر پیامبران و ائمه ی اطهار چون درحال حاضر زنده هستند ، خب این یک پژوهش میخواهد و همت و کار اینکه پژوهش را به عنوان مهمترین معیار معرفی نمودم ازین جهت است و بسیار حائز اهمیت است و اول تر از همه ی معیار ها می باشد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ دوستان می گفتند چرا اجازه نمی دهید مقاله چاپ شود یا فلان کتاب و … سند چشم اندازمان این بود که در ۱۰سال ابتدایی حتی یک محصول خروجی نداشته باشیم و خروجی ها داخلی بود که مطلب مینوشتند و موضوع مطرح و مباحثه و نقد می شد و می گذاشتیم کنار ، علت آن هم اهمیت قسمت پژوهش است که باید  قوی انجام شود . این پژوهش هم باید به گونه ای باشد که جذابیت ها را هم برای مخاطب به ارمغان بیاورد و مد نظر باشد .



مولف بیش از ۳۰ عنوان کتاب در عرصه های تیلیغی و معرفتی افزود: عنوا کار پایان نامه ی بنده کودک بود که بسیار دشوار موافقت و دفاعیه های سختی را پشت سر گذاشتم “بررسی روش های جاری کودک از منظر آموزه های اسلامی ” موضوع این پایان نامه بود ، خب اگر بخواهیم کار کودک کنیم مهم این نیست که کار در قالب انیمیشن باشد یا داستان نکته ی دارای اهمیت این است که کودک را درست شناسایی کرده ایم و بسترهای تربیتی ممکن برای کودک را که باید فراهم شود را فهمیده ایم یا خیر، بعد از اینها تازه این مطرح است که این مفاهیم دینی را به طور صحیح در قالب های موجود میریزیم یا نه !

حجه الاسلام پور حسینی در مورد فعالیت ها و قالب موسسه ی مشغول فعالیت خود افزود:موسسه ی ما ۱۴ گروه دارد که یک گروه به عنوان علوم قرآني وحدیث است که با نگرش علوم تربیتی فعالیت می کند که بنده و جمعی از دوستان در این مجموعه مشغول هستیم همین گروه ۵تیم دارد :
۱- تیم پژوهشی
۲- تیم آماده سازی
۳- تیم نوشتاری
۴- تیم تصویر سازی
۵- تیم نرم افزاری
این تیم ها ۳ خروجی دارند که یکی نوشتاری است ، یک خروجی تصویری ، یک خروجی هم نرم افزاری است.
ایشان در خطاب به طلاب مشغول تحصیل در حوزه ی علمیه گفت: اگر در طلبگی کسی بخواهد ملا شود به همت مردانه ی خودش است ، این انتظار که تمام زیر ساخت ها و بستر ها فراهم بشود که یک فرد مطلوب بوجود بیاید این غیر ممکن است .

وی در خصوص نوع برنامه ریزی مسئولان حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: مسئولان و متولیان امر در حوزه ی علمیه باید بستر های مناسب برای پرورش پیدا کردن و شکوفا شدن توانمندی های دوستان طلبه را فراهم کنند،اینکه اصرار دارند که مدرسه ی تخصصی فقه داشته باشیم اما مدرسه ی تخصصی کلام و فلسفه و هنر و ادبیات و … نداشته باشیم، این آفت است و پیشنهاد بنده این است که عزیزی که وارد درس خارج فقه و اصول می شود مدرسه تخصصی در حوزه های مختلف کلام و فلسفه و هنر و … داشته باشیم و تشکلاتی شود تا استعداد یابی و شکوفایی به نحو احسن صورت پذیرد وطلاب عزیز به صورت حرفه ای تربیت و به کار گرفته شوند.

نظرات

آخرین اخبار